·٠•●♥ Sahabat fillah rahikumullah....jazakumullah khoir (✿◠‿◠) ♥●•٠·

Tidak Semudah Lafaz Sakinah

Assalamualaikum wbt sahabat2 fillah...Entry kali ni terasa nak tulis pasal kahwin pulak...mana taknyer dalam bulan ni ramainyer yg kahwin dkt kawasan rumah sewa ana..lebih2 lagi br hbs praktikal di KUA (Kantor Urusan Agama). Sebenarnya dari rentetan ini, baru ana tahu, lafaz nikah ni bukanlah senang...maka tak hairanlah ada yang angkat nikah sampai banyak kali.. :)

Bila dah dengar je SAH, maka dari situ bermulalah satu tanggungjawab besar sang suami memandu arah hidup isterinya ke arah kebaikan...dan ana berharap semoga suatu hari nanti ada insan yang hadir dalam hidup ana serta mampu menjadi imam, memimpin ana ke jalan yg diredhaiNYa...amin Ya Rabb....tapi...jangan ingat kahwin ni boleh buat main suka-suka je...tapi sebenarnya, tanggungjawabnyer besar kerana ingin membina ‘baitul muslim’. 

Syurga dalam rumah tangga bukanlah bermaksud rumahtangga tersebut amaaannn je tanpa perselisihan, namun syurga itu dibina atas 3 dasar- iman,syariat dan akhlak… yang dimana,gabungan 3 elemen tersebut akan melahirkan satu keharmonian yang mengawal suasana rumahtangga agar sentiasa berada dalam lingkaran ketaatan pada Allah walau dalam apa jua keadaan pun.

Ana dapat rasakan mcm mana gementarnya time akad nikah ni...sampai berpeluh-peluh dahi si pengantin lelaki, tak kurang sama si pengantin perempuan, kerana tak lama lagi akan bergelar seorang isteri..kalau dilihat lafaz nikah ni mcm senang je, tapi rupanya taklah semudah ABC..Antum semua tahu tak apa maksud di sebalik lafaz nikah??

Lafaz dlm bahasa Arab

قَبِلْتُ نِكَاحَهَا وَتَزْوِيـْجَهَا بِالْمَهْرِالْمَذ ْكُوْرِ نَـقْدًا

Selesainya lafaz akad nikah...

Aku terima nikahnya si dia binti si ayah dia dengan mas kahwinnya RM.."
Bunyi macam senang?
ini erti sebenarnya:

"Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka, aku rela malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badanku."

Bukan semudah lafaz yang diucapkan ketika akad nikah...dalam membina satu rumahtangga muslim yang ideal memerlukan banyak pengalaman, didikan, disamping mujahadah untuk meruntuhkan perangai diri sendiri yang masih-belum-biasa-hidup-berdua.Banyak pasangan boleh tampak intim dan romantik pada pandangan masyarakat..segala gambar dan ucapan sweet sahaja di facebook. Namun tak banyak pasangan mampu menjadi intim,romantik dan harmoni pada pandangan Allah. Neraca rabbani, ingat kan?

Apa agaknya yang Allah nak dari sepasang suami isteri ye?, kahwin je ke.. buat anak.. lepas tu? Tak mungkin itu sahaja expectation Dia, punca penyatuan dua insan.

Susahnya….kalaulah boleh tanya Allah directly.

Oh mengarutlah ana ni…. Nak jawapan dari Allah.. rujuklah al-Qur’an

"Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu".. (QS. At-Tahrim 66: 6).

Tugas yang berat. Menyelamatkan keluarga dari api neraka.. suami menyelamatkan isteri dari api neraka, isteri menyelamatkan suami dari api neraka, ibu bapa menyelamatkan anak-anak, anak-anak menarik ibu bapa ke syurga, keluarga sendiri lagi,keluarga mertua lagi.. keluarga masyarakat lagi.. anak-anak usrah lagi..keluarga anak usrah lagi…

Hehe..and the list goes on and on… jangan fikir keluarga kita ada 6 ahli, maka yang perlu kita selamatkan adalah 6orang itu sahaja. Sedangkan saat satu pasangan diijab kabul, mereka menjadi salah satu entiti dalam masyarakat..dan masyarakat itu telah menjadi keluarga mereka! Allah…

Kemudian, belum cerita mendidik anak lagi. 

"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu" (QS. Adz-Zariyat 51;56). 

Cuba kita faham ayat ni cara lebih spesifik- Dan ingatlah, Aku tidak menciptakan anak kamu melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.. kan kalau Allah cakap direct macam tu pada kita, sesungguhnya takkan penuh la labour room tu dengan ibu bersalin setiap hari T__T, bersalin luar nikah lagi tak perlu sebut T__T.  Pasti setiap ibu bapa akan teragak-agak nak menghasilkan zuriat, iyelah.. nak memastikan mereka sentiasa berada dalam lingkaran peribadatan dan penyembahan pada Allah?

Buat pendamba dalam mihrab cinta...hiasi diri dengan taqwa..moga dambaan mu diterimaNya..


Tajuk: Saat Lafaz Sakinah
Lagu: Hafiz Hamidun
Lirik: Fadzli Far East

Heningnya...
Sunyi suasana...
Lafaz sakinah bermula

Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah, tangis ibunda

prechorus:

Adalah aku, wali puteriku
Serah kini amanahku ini pada mu
Nafkahilah dia, curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya

chorus:
Dulu esakkannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna, dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu

Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya

Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku

Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu

Lihat satu-persatu bait-bait lirik diatas..bukan ku pinta menghayati sehingga hati mu alpa...tapi lihatlah tugas dan amanah yang perlu digalas...
saat lafaz aqad termeterai, maka terlepaslah amanah sang ayah yang selama ini menjaga, mendidik anak gadisnya, kini beralih tugas itu kepada sang suami yang telah menyunting anak gadisnya...

dalam bahagia menggalas beban
dalam tangis menggunung sebuah harapan
taqwa dan iman menjadi siraman
agar rumahtangga tenang dan aman

P/s: "Jika si isteri hanya beranggapan akan berubah hanya apabila memiliki lelaki yang soleh untuk menjadi suaminya, maka alangkah ruginya si isteri kerana masa yang banyak akan di luangkan untuk mengajar si isteri, sedangkan sepatutnya masa si suami harus di habiskan di jalan Allah.”

Fikirlah wahai diri…..Muahasabah diri….semoga ALLAH permudahkan…(T__T), amin Ya Rabb..

p/s: tersedih sekejap bila dengar lagu ini... 

p/s 2: kepada sesiapa yang bakal melangsungkan perkahwinan, semoga Allah permudahkan urusan rumahtangga yang bakal di bina, semoga berkekalan hingga akhir hayat dan berkekalan di jannah... semoga Allah menghadiahi dengan anak-anak yang bakal menjadi mujahid dan mujahidah agama... ameen...


 ·٠•●♥✿ Nurmujahidah Solehah ✿♥●•٠

JALAN MUJAHADAH ITU INDAH

بسم الله الر حمن الرحيم

Sudah ditakdirkan, jalan menuju ALLAH penuh dengan godaan, ujian dan kesukaran. Tetapi apakah kita sengaja menempah susah? Tidak! Kita hanya rela dan tega menerima kesusahan yang sementara demi kesenangan abadi. Inilah tradisi orang bijaksana. Sedangkan orang yang ‘bijaksini’ rela mengorbankan kesenangan abadi di sana (akhirat) hanya inginkan kesenangan di sini (dunia).

Rasulullah SAW menerusi sabdanya:
“Neraka itu dipagari dengan penuh kenikmatan dan keseronokan manakala syurga itu dipagari oleh ujian dan kesukaran.” (al-Hadis)

Mujahadah atau jalan menuju ALLAH itu berasal daripada perkataan jihad ertinya berjuang bersungguh-sungguh dengan penuh kegigihan. Di jalan ini, hamba yang inginkan keredhaan ALLAH terpaksa berperang dengan musuh yang ada dalam diri sendiri - iaitu syaitan dan hawa nafsu. Dan perang dalam diri inilah yang paling hebat dan dasyat.

Dalam hidup ini, manusia akan berhadapan dengan dua perkara:

Pertama: Perkara yang perlu dilakukan.

Kedua: Perkara yang suka dilakukan.

Dan sudah menjadi sunnatullah, kedua-dua perkara itu saling bertindak bertentangan. Biasanya perkara yang perlu dilakukan adalah perkara yang tidak suka kita lakukan. Dan perkara yang suka lakukan adalah perkara yang tidak perlu kita lakukan..

Contohnya, solat subuh. Bila hampir masuknya waktu subuh, perkara yang perlu kita lakukan ialah bingkas bangun, membersihkan diri, bersuci dan berwuduk. Itulah perkara-perkara yang perlu kita lakukan. Namun, apakah perkara tersebut yang suka kita lakukan?

Kalau ikutkan rasa, kita suka je terus tidur dan bersenang-senang. Subuh itu sejuk, gelap, nyaman...waktu yang paling enak untuk menyambung tidur. Bangun subuh ialah perkara yang perlu, manakala terus tidur ialah perkara yang suka kita buat. Yang mana lebih baik? Tentulah sembahyang itu lebih baik daripada tidur. Tapi apa yang nafsu inginkan? Jawabnya, tidur!

Jadilah lawanlah nafsu. Tidak ada jalan pintas, tidak ada jalan singkat. Tidak ada jalan keajaiban perlu menempuh jalan susah. Lawan nafsu dan bingkas bangun. Ingat selalu, untuk berjaya dalam hidup, kita mesti lakukan perkara yang perlu kita lakukan walaupun kita tidak suka. Tidak ada pilihan, paksa diri untuk melakukannya! Lawan godaan dan rangsangan yang menggamit hati kita untuk melakukan perkara yang suka  dilakukan tetapi akan membawa kepada kegagalan.

Untuk berjaya dan bahagia, kita selalu melakukan perubahan. Kita perlu keluar dari zon selesa menuju zon mencabar kerana di zon yang mencabar itulah letaknya kemajuan, perkembangan dan peningkatan dalam kehidupan kita. Zon selesa ialah keadaan yang kita berada sekarang, sementara zon mencabar ialah keadaan yang kita inginkan pada masa hadapan.

Untuk mencapai apa yang diinginkan, kita mesti melakukan perubahan. Kita perlu lebih berusaha, menambah ilmu dan berani melakukan langkah-langkah baru dalam kehidupan. Ringkasnya, kita perlu bermujahadah dan berubah. Tetapi perubahan itu awkward – yakni canggung, kekok dan tidak selesa sifatnya.

“Orang yang berjaya ialah orang yang memaksa dirinya berubah manakala orang yang gagal berubah hanya apabila terpaksa!”

Untuk melakukan perkara yang perlu dibuat walaupun kita tidak suka membuatnya, menagih ketabahan, keberanian dan istiqamah (konsisten). Ini semua seolah-olah menyeksa diri sendiri. Ketika orang lain nyenyak tidur menjelang subuh, mampukah kita bangun? Ketika kawan-kawan leka melayari internet, bermain komputer atau video game, bolehkah kita terus belajar dan menelaah pelajaran?

No pain, no gain – tidak ada kesakitan, tidak ada ganjaran. Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian. Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian. Begitulah dipesan sejak dahulu. Justeru, untuk berjaya mujahadah itu wajib.

Menentang hawa nafsu samalah dengan menentang diri sendiri. Terseksa. Ini yang menyebabkan satu mujahadah selalu patah. Atau belum pun bermujahadah sudah mengaku kalah. Terlalu sayangkan diri untuk disakiti. Padahal mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis. Letih sedikit, tidak boleh. Hendaknya...banyak rehat. Pahit sedikit sudah mengeluh. Pedih sekelumit sudah mengaduh.

Dunia hakikatnya adalah gelanggang mujahadah. Kita di sini untuk ‘menanam’. Di sana (akhirat) nanti barulah ‘menuai’. Musim bertanam memanglah payah, mencangkul, membaja, menjaga daripada serangga dan bermacam-macam lagi kesusahan. Apabila menuai nanti, barulah terasa nikmat dan seronoknya.

Dunia diumpamakan tempat ‘membayar’. Di akhirat nanti tempat ‘bermain’. Pay now, play later. Bayar di sini, ‘berseronoklah’ di sana. Apa sahaja di dunia ini menuntut bayaran. Pilihlah, sama ada untuk membayar dahulu atau membayar kemudian. Tetapi sekirnya kita membayar dahulu, kejayaan dikemudian hari akan menjadi lebih manis dan bererti. :)

Saiyyidina Ali Karamullahuwajhah pernah berkata:
Beribadatlah sehingga kita letih untuk melakukan kejahatan.”

Banyak kepahitan yang perlu ditempuh oleh orang mukmin untuk menempuh syurga. Demikianlah kehidupan, tidak ada yang percuma. Apatah lagi kehidupan di syurga. Justeru, marilah sama-sama kita berpesan agar rela menerima kepahitan yang sedikit dan sementara di sini demi menikmati kemanisan yang banyak dan abadi di sana. Alangkah jahilnya kita jika kita rela menanggung seksa yang begitu dasyat dan kekal di akhirat hanya kerana nikmat yang sedikit dan sementara di dunia. 

Sebaliknya, kita bijak kalau terus bermujahadah untuk melakukan perkara-pekara yang perlu dilakukan sehinggalah tiba ketikanya kita boleh melakukan apa sahaja perkara yang kita suka melakukannya. Di mana? Bila? Jawab, di syurga!

Sesungguhnya, jalan mujahadah itu adalah jalan kita. Di jalan itu, sering berlaku dialog dalam diri. Apabila susah melanda, kita merintih. Apabila godaan mendatang, kita cuba bertahan. Apabila nikmat menjelma, kita lega...tetapi tidak lama, sukar pun mendatang mencabar, kita cuba sabar..::D

“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” (QS. Az-Zumar:10)

Jom...kita dengar sat lagu nih :)

 
·٠•● Nurmujahidah Solehah ●•٠

Detik Terakhir...

بسم الله الر حمن الرحيم

Assalamualaikum wbt...Syukur alhamdulillah, sgl nikmat yg Engkau kurniakan buat diri ini, Engkau masih memberi kesmpatan untuk ana berkongsi sedikit ilmu, walaupun agak bz sikit dgn tugasan kuliah.  Smg ilmu yg ana kongsikan ini dpt bermanfaat buat sahabat fillah dan buat diri ana sendiri...:)


Kiranya inilah detik terakhir
Kita pun pamit tiba-tiba
Tanpa sangka kita berpisah
Ajal datang
Kita dijemput kematian

Akan adakah lagi pertemuan
Atau perpisahan berkekalan
Yang di dunia
Hanya mimpi
Yang kita lalui bagaikan ilusi
Aku, kau dan kita….
Bagai sejalur fatamorgana

Sesungguhnya detik terakhir ini
Adalah satu permulaan
Pada satu perjalanan
Yang tiada akhirnya!

Mari kita kembara seketika untuk mengungkap cebisan rahsia kematian dan kehidupan yang hakikatnya adalah ujian bagi setiap insan.

Apakah kaitan antara hidup dan mati? Apakah rahsia di sebalik kata-kata bahawa mati itu adalah tunang kepada kehidupan? Marilah kita ‘kembali’ sebelum pergi menemui kehidupan yang abadi!

Kata-kata yang sungguh dalam dan tersirat maknanya. Ia bermaksud, hanya apabila seseorang itu telah mati barulah hakikat atau realiti kehidupan ini tersingkap dengan sejelas-jelasnya.

Pedek kata, mati adalah program realiti yang benar-benar realiti. Setelah roh berada di alam barzakh (yakni alam kubur yang menjadi sempadan antara dunia dan akhirat), barulah kebanyakan manusia sedar apakah perkara yang benar-benar bernilai dalam hidupnya ketika hidup di dunia. Bila mata yang ada hancur dimamah bumi, maka ketika itulah mata hati yang alpa selama ini tersentak....terbeliak, lalu ketika itu barulah terserlah yang mana ‘intan’ dan yang mana ‘kaca’?

Menjelang kematian, setiap hari diri akan akur betapa bernilainya kebaikan dan kebajikan. Itulah hakikatnya intan yang selama ini dianggap kaca. Dan pada saat itu barulah kita sedar betapa intan yang selama ini kita puja hakikatnya hanyalah kaca yang tidak berharga. Itulah perbuatan dosa dan perkara yang sia-sia. Alangkah ruginya ketika hidup di dunia. Kita tersentak!!

Manusia seringnya tersedar apakah hakikat kehidupan yang sebenar setelah kematian. Dan lebih malang lagi, hanya ketika itu barulah manusia menyedari bahawa mati sebenarnya bukanlah satu pengakhiran, tetapi adalah satu permulaan bagi satu kehidupan yang tidak ada mati-mati lagi (hidup di akhirat kekal abadi).

 Manusia telah diingatkan bahawa di alam roh kita telah mengenal ALLAH. Firman ALLAH:

“Bukankah aku ini TUHANmu? Maka semua (roh manusia) menjawah: “Benar, KAMI (Engkaulah TUHAN kami) menjadi sakdi.” (QS. Al-A’raf: 172)

Bahkan telah mengakui sebagai rob yang sebenar (TUHAN kita). Mengenal ALLAH ertinya mencintai ALLAH. Ini kerana sesiapa sahaja yang mengenali ALLAH, pasti akan jatuh cinta kepadaNYA.

Namun, alangkah sedikitnya manusia yang benar-benar mengenal ALLAH. Kebanyakan manusia hanya mengetahui tetapi tidak mengenaliNYA. Mengenal dan mengetahui itu jauh berbeza. Mengenal dgn hati, mengetahui dgn akal. Mengenal hanya memahami, tetapi mengenali akan merasai. Kebanyakan kita hanya mengetahui ALLAH Maha Melihat. Dan kerana itulah kita masih tega dan tergamak melakukan kemungkaran walaupun kita tahu ALLAH Maha Melihat.

Pepatah Arab ada mengatakan, manusia menjadi hamba kepada apa yang dicintainya. Jadi, bila cinta itu sudah tersalah, maka tersalah jugalah ramai manusia meletakkan sifat kehambaannya. Hidup beralih arah, daripada menghambakan diri kpd ALLAH kepada ‘menyebah’ hawa nafsu.

Firman ALLAH: “Terangkanlah kepadaKu tentang orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai TUHANnya, maka apakah kamu dapat menjadi pemelihara atasnya?” (QS. Al-Furqon: 43)

Akibatnya, tujuan hidup telah tersasar. Ini kerana hanya manusia yang menyedari adanya TUHAN dan memperhambakan diri kepadaNYA sahaja akan mempunyai tujuan hidup yang tepat dan jelas. Manusia tidak akan tahu apa tujuan hidup kerana manusia tidak pinta dihidupkan. ALLAH yang menghidupkan kita, maka ALLAH jua yang Maha Mengetahui untuk apa manusia dihidupkan. tanpaNYA, tidak akan ada tujuan hidup.

Setelah terhantuk (mati), barulah dia terngadah (sedar. Rupa-rupanya apa yang diburu selama ini hanyalah kepalsuan manakala apa yang dihindari adalah kebenaran. Ahh...betapa tersasarnya langkah selama di dunia, setelah mati baru terjaga! Pada ketika itu jugalah ramai yang mengharapkan agar dapat pulang ke dunia semula. Minta untuk dipanjangkan umur, bagi menukar perbuatan buruk selama hidup di dunia dahulu dgn amalan kebaikan.

Di alam kubur, ketika debu-debu tanah menjadi bumi dan langit kepada kita, barulah kita terjaga dari buaian mimpi selama ini. Tiba-tiba arus kesedaran melanda. Cahaya ilmu menerpa dgn tiba-tiba. Lalu tersentaklah dia bahawa hakikatnya hidup ini adalah untuk memperhambakan diri kpd ALLAH, beribadat kpdNYA. Rasa ingin bertaubat singgah tiba-tiba. Terasa dosa yang dilakukan begitu banyak, bagaikan buih dilautan.

Sayangnya segala-galanya sudah terlambat. Apa gunanya sedar di alam kubur krn pada saat itu kita tidak boleh berbuat apa-apa lagi untuk memperbaiki keadaan. Jadi, kesedaran itu mesti dirasai semasa hidup di dunia lagi, barulah mempunyai makna dan berguna. Apabila hidup di dunia dilalui dgn penuh kesedaran akan hakikat kematian, maka barulah seseorang manusia akan berlumba-lumba melakukan kebaikan dan kebajikan.

Sebaliknya, jika kesedaran itu hanya berlaku di alam kubur, maka segala-galanya sydah terlambat. Jadi bertaubatlah sebelum terlambat, kembalilah ketika masih sempat! Mereka yang ingat mati inilah hakikatnya orang yang hidup. Merekalah orang yang berani, dan orang yang berani tidak pernah mati – the brave never die!


Firman ALLAH:
“Ketahuilah dengan mengingati ALLAH, hati akan menjadi tenang.”(QS. A-Ra’du:56)

Sama2lah kita renung dan bermuhasabah diri...

Wallahu ‘aklam bissowaf

 Copy & paste: note fb Nurmujahidah Solehah 19/4/12

·٠•● Nurmujahidah Solehah ●•٠

Perumpamaan2 di dalam Al-Qur'an

 
بسم الله الر حمن الرحيم

Assalamualaikum wbt...Syukur alhamdulillah, sgl nikmat yg Engkau kurniakan buat diri ini, Engkau masih memberi kesmpatan buatku untuk mencoret lagi di sini. Smg ilmu yg ana kongsikan ini dpt bermanfaat buat semua pembaca budiman...:)


Bagi manusia yang lalai dan tidak bertanggungjawab terhadap potensinya serta tidak menyedari atau memahami potensi yang diterimanya, ia akan mendapat kerugian yang besar. Di antara akibat kelalaiannya adalah diumpamakan Allah dengan binatang dan tanaman hingga ia serupa dengan binatang atau makhluk lainnya yang lebih rendah.

Apabila potensi ini digunakan dengan baik melalui ibadah dan amal saleh, maka ia akan berbahagia. Sebaliknya jika potensi tersebut tidak digunakan, maka mereka akan mendapat penghinaan dan status yang tidak bernilai di hadapan Allah SWT. Mereka diumpamakan dengan monyet, anjing, babi, kayu, batu, labah-labah, lalat dan keldai.

Al-An’am (Bagaikan binatang ternak)


Manusia diberi hati, mata dan telinga untuk mengenal tanda-tanda Allah tetapi jika tidak digunakannya maka sama sahaja tidak mempunyai potensi tersebut. Binatang tidak mempunyai potensi seperti yang dimiliki oleh manusia, maka wajar Allah berikan perumpamaan terhadap manusia seperti binatang ternak.

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat kebesaran (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telingan (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu seumpama binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.” 
(al-A’raf, 7: 179 )

Manusia sering menuruti hawa nafsu sehingga menjadikan nafsu sebagai Tuhan sehingga lalai dengan tidak mendengar dan tidak memahami firman Allah.
“Terangkanlah kepadaKu tentang orang-orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya, maka apakah kamu dapat menjadi pemelihara atasnya. Atau apakah kamu mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar dan memahami, mereka itu tidak lain hanyalah seperti binatang ternak bahkan mereka lebih sesat jalannya dari binatang ternak itu.” (Al-Furqan, 25: 43-44)

Al-Kalb (Bagaikan anjing)


Allah berikan hawa nafsu kepada manusia agar kehidupan manusia menjadi dinamik. Dengan nafsu, manusia mempunyai cita-cita, keinginan untuk berkahwin, bersungguh-sungguh dalam melakukan pekerjaan, makan dan minum dan sebagainya.

Nafsu perlu dikendalikan dan dikawal bukannya dituruti sepenuhnya seperti binatang yang tidak mampu mengendalikan nafsu. Allah memberi perumpamaan seperti anjing apabila manusia terlalu menurut hawa nafsu mereka.

“Dan kalau Kami Menghendaki sesunggunya Kami Tinggikan derjatnya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya dihulurkan lidah dan jika kamu biarkannya dia menghulurkan lidahnya juga. Demikian itulah perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Cerita-cerita demikian bermaksud agar manusia memikirkannya.” (al-A’raf, 7: 176)

Al-Qird (Bagaikan kera)

Mereka yang tidak beramal saleh dan fasik mendapat balasan yang lebih buruk iaitu dikutuk dan dimurkai oleh Allah. Ayat 160 daripada surah al-Maidah menyebut tentang perumpamaan terhadap orang fasik (yang disebut pada ayat sebelumnya dalam surah tersebut) sebagai kera dan babi.

“Katakanlah (Muhammad), “Apakah akan Aku Beritakan kepadamu tentang orang yang lebih buruk pembalasannya dari (orang fasik) disisi Allah? Iaitu orang yang Dilaknat dan Dimurkai Allah, di antara mereka (ada) yang dijadikan kera dan babi dan (orang yang) menyembah thagut.” Mereka lebih buruk dari tempatnya dan lebih tersesat dari jalan yang lurus.” (al-Maidah, 5: 60 )

 Al-Khinzir (Bagaikan babi)

Dalam ayat 160 surah al-Maidah seperti di atas juga menyebut perumpamaan seperti babi terhadap orang-orang fasik. Babi adalah makhluk yang diharamkan oleh Allah untuk memakannya sebagai ujian kepada manusia, dan ia memiliki berbagai karakter yang tidak baik. Manusia bagaikan babi adalah manusia yang memiliki pelbagai karakter yang tidak baik.

Maksud hadith;
Dari ibnu mas’ud RA beliau berkata, “RasulAllah SAW ditanyai mengenai kera dan babi, apakah ia merupakan binatang yang dialihrupakan oleh Allah?” beliau menjawab, “Allah tidak membinasakan suatu kaum”, atau beliau mengatakan, “Allah tidak mengalihrupakan suatu kaum lalu menjadikan mereka berketurunan dan beranak cucu dan bahawasanya kera dan babi ada sebelum itu” (HR Ats-Tsauri)
 
Adz-Dzubab (Lalat)

Semua kita pasti tahu apa itu lalat!. Seekor makhluk ciptaan ALLAH SWT yg dikenal suka hinggap di tempat-tempat yang kotor, dan banyak membawa penyakit mahupun kuman. Walaupun begitu ia ada disebutkan di dalam Al-Qur’an dan juga hadis nabawi.

Lantas, apa keistimewaannya, sehingga Allah SWT menyebut dan menyinggungnya? Adakah hikmah di balik itu? Bagaimana kedudukannya di dalam hadits Nabi SAW? Adakah pernyataan ilmiah yang menunjukkan keistimewaannya? Melalui halaman yang singkat ini, Insya Allah subhanahu wata'aala kita akan menyinggung secara ringkas tema-tema tersebut.
Lalat di dalam Al-Qur’an atau dalam bahasa Arabnya ‘Adz-Dhubab’ disebut dalam satu ayat iaitu ayat 73, surah Al-Hajj.

Allah SWT yg bermaksdu:  "Hai manusia, telah dibuat perumpamaan, maka dengarkanlah olehmu perumpamaan itu. Sesungguhnya segala yang kamu seru selain Allah sekali-kali tidak dapat menciptakan seekor lalat pun. Walaupun mereka bersatu untuk menciptakannya. Dan jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka, tiadalah mereka dapat merebutnya kembali dari lalat itu. Amat lemahlah yang menyembah dan amat lemah (pulalah) yang disembah." (QS.al-Hajj: 73)

Al-Hijarah (Bagaikan batu)

Mereka yang keras hatinya sehingga ingkar dan tidak mahu menerima perintah Allah diumpamakan seperti batu bahkan lebih keras lagi. Perkara ini dirakamkan dalam al-Quran yang menyifatkan sikap bani Israil yang degil dan ingkar arahan Allah melalui rasulNya, nabi Musa.

“Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu sungguh ada yang mengalir sungai-sungai daripadanya dan di antaranya sungguh ada yang terbelah lalu keluarlah mata air daripadanya dan di antaranya sungguh ada yang meluncur jatuh kerana takut kepada Allah. Dan Allah sekali-sekali tidak lengah daripada apa yang kamu kerjakan.” (QS. l-Baqarah, 2: 74)

Al-‘Ankabut (Bagaikan labah-labah)

Manusia sering angkuh dan sombong dengan kebolehan dan potensi yang Allah kurniakan. Mereka berbangga dengan pencapaian dan kuasa yang mereka perolehi di dunia hingga menganggap tidak ada perkara yang boleh membinasakan mereka.

Firaun begitu angkuh dan mendakwa dia adalah Tuhan yang boleh menentukan hidup dan mati. Namun ternayata dia tidak dapat melindungi diri apabila ditelan oleh laut yang ketika mengejar nabi Musa. 

Hanya Allah merupakan pelindung yang paling berkuasa dan tidak mampu ditandingi. Jika manusia mencari pelindung selain Allah, ternyata ia amat sia-sia kerana makhluk tidak mempunyai kekuatan dan amat lemah.

“Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung-pelindung selain Allah adalah seperti labah-labah yang membuat rumah. Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah ialah rumah labah-labah kalau mereka mengetahui.” (QS. Al-‘Ankabut, 29: 41)

 Al-Himar (Bagaikan keldai)

Orang yang mendustakan ayat-ayat Allah diibaratkan seperti keldai. Mereka telah diberikan panduan tetapi tidak mengambilnya. Suatu kerugian yang besar bagi manusia yang telah mengenal Allah tetapi kemudian mendustakannya.

“Perumpamaan orang-orang yang dipikulkan kepadanya Taurat kemudian mereka tidak memikulnya adalah seperti keldai yang membawa kitab-kitab yang tebal. Amatlah buruk perumpamaan kaum yang mendustkan ayat-ayat Allah itu. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim.” (al-Jumu’ah, 62: 5)

Al-Khasyab (Bagaikan kayu)

Manusia sering bersikap tidak jujur dan hipokrit. Mereka hanya mengejar dunia dengan kemewahan, keseronokan dan kecantikan yang bersifat sementara. Nilai ini dianggap penting dan dipandang tinggi oleh manusia tetapi ianya bukan suatu yang bermakna di sisi Allah SWT sehingga Allah umpamakan seperti kayu.

“Dan apabila kamu melihat mereka, tubuh-tubuh mereka menjadikan kamu kagum. Dan jika mereka berkata, kamu mendengarkan perkataan mereka. Mereka adalah seakan-akan kayu yang tersandar. Mereka mengira bahawa tiap-tiap teriakan yang keras ditujukan kepada mereka. Mereka itulah mush yang sebenarnya maka waspadalah terhadap mereka; semoga Allah membinasakan mereka. Bagaimanakah mereka sampai dipalingkan dari kebenaran?” (QS. al-Munafiqun, 63: 4)

Firman Allah Ta’ala yg bermaksud “Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi silih bergantinya malam dan siang bahtera yg berlayar di laut membawa apa yg berguna bagi manusia dan apa yg Allah turunkan dari langit berupa air lalu dgn air itu Dia hidupkan bumi setelah matinya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan dan pengisaran angin dan awan yg dikendalikan di antara langit dan bumi; sungguh terdapat tanda-tanda bagi kaum yg berakal.”

Haiwan-haiwan yg bertebaran di muka bumi ini sangat banyak dan bervariasi serta penuh dgn tanda-tanda kekuasaan Allah. Semuanya penuh dgn segala manfaat dan hikmah bagi manusia. Wallahu 'aklam bissowaf....

SubhanaAllah-Maha SuciMu Ya Allah...


 ·٠•●♥✿ Nurmujahiddah Solehah ✿♥●•٠