·٠•●♥ Sahabat fillah rahikumullah....jazakumullah khoir (✿◠‿◠) ♥●•٠·

.:: Ahlan Wasahlan ya Ramadhan 1434H ::.



Kehadiranmu dinanti, Pemergianmu ditangisi..


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh sahabat fillah..smg kalian semua sentiasa berada dalam naungan-Nya..

Hadirnya bulan Ramadhan selalunya disitilahkan sebagai bulan madrasah, bagaimana kita dapat mengaplikasikan sepenuhnya Ramadhan sebagai satu madrasah yang betul-betul dapat mendidik serta mengajar kita untuk benar-benar dapat bergraduasi sebagai hamba yang sebenar-benar taqwa.

Tiada beza dalam Islam warna kulit atau bangsa, yang membezakan hanyalah ketaqwaannya. Firman Allah:
“Wahai orang-orang yang beriman, puasa diwajibkan ke atas kamu sebagaimana ia telah diwajibkan ke atas umat sebelummu, agar (dengan puasa itu) kamu menjadi insan yang berTaqwa” (QS. al-Baqarah : 185)

Madrasah Ramadhan menjanjikan gandaan pahala yang berlipat kali ganda. Mari kita hitung pahala di bulan ini berbanding bulan lain:

Firman Allah SWT:- 'Barangsiapa membawa amal yang baik, maka baginya sepuluh kali lipat amalnya; dan barangsiapa yang membawa perbuatan jahat maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya .(QS. Al-an'aam: 160)

Allah SWT memberikan kelebihan khusus hanya untuk Ramadhan dengan setiap amalan diganda 10, jika, dalam surah Al-An'aam menyebut secara umum menunjukkan bahawa bulan selain Ramadhan telah ditetapkan gandaan kepada setiap kebaikan adalah 10, maka, di bulan ini pahala amalan kita ialah 1= 100 kebaikan. Percuma Allah SWT bukakan untuk hambanya yang benar-benar mencari ketaqwaan. Jadi, mengapa kita masih bermalasan, sama-sama kita rebut peluang ini berserta niat lillahi ta'ala. 'maksimumkan amalan, tingkatkan kesabaran'. Tapi, jangan pula kita just struggle di bulan Ramadhan saja datang raya terus kembali perangai macam dulu. Di mana istiqamah kita pula. Ingat target yang ingin dicapai madrasah ramadhan adalah melahirkan graduan yang bertaqwa, istiqamah, soleh serta muslih…

Pejam celik pejam celik, Alhamdulillah, kita masih diberi kesempatan dariNya untuk berada di bulan yang penuh berkah ini…bagi orang-orang yang beriman masa inilah yang ditunggu-tunggu….pelbagai persiapan awal dilakukan bagi menyambut Ramadhan yang mulia….bagi pendakwah-pendakwah Islam yang tidak jemu-jemu menyampaikan ilmu Islam kepada masyarakat, rata-rata mereka sudah mula bercakap-cakap tentang kedatangan tetamu yang agung ini….ohhh sungguh mulianya bulan yang penuh keberkatan ini….tidak kurang pihak masjid mahupun jemaah Islam sudah mula merancang program-program yang akan dilaksanakan sempena menyambut kedatangan Ramadhan Al-Mubarak dan Ihya’ Ramadhan itu sendiri…semuanya adalah untuk mengajak umat Islam untuk merasai aura kedatangannya dan sama-sama mengambil keberkatan yang ada di dalamnya nanti….semoga usaha-usaha ini akan dinilai oleh Allah sebagai amal kebajikan yang baik disisiNya…..

Ya Ramadhan telah pun hadir….namun persoalannya adakah kita masih diberi peluang untuk menjadi tetamu agung ini hingga kepenghujungnya?? …adakah kita masih terpilih untuk menjadi salah seorang dari pelajar madrasah ramadhan??…dan kalaupun diberi peluang untuk berada di dalamnya, mampukah kita ‘gred’ dengan cemerlang setelah sebulan menerima tarbiyyah ramadhan??…terasa diri amat kerdil dan lemah bila teringatkan amalan-amalan yang pasti banyak kecacatannya….namun, kita pasti ingin menjadi hambaNya yang beriman dan bertaqwa…

"Bantulah kami ya Allah untuk kami merasai kemanisan beribadah kepadaMu…bantulah kami Ya Allah untuk kami merasai kenikmatan menyintaiMu…limpahkanlah rasa cinta kami kepadaMu Ya Allah…walaupun kerap kali kami meninggalakn dan melupaiMu namun Engkau masih menyayangi hamba2Mu ini…sungguh banyak dosa-dosa kami ini Ya Allah…dan sungguh kurang rasa syukur kami kepadaMu Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim…Ya Allah, bantulah kami yang amat lemah ini….."

Sahabat fillah.. hari ini milikmu.. gunalah dengan sebaiknya.. ibarat kalam Imam as-Syafie..

“yang paling jauh bukannya bulan, bintang mahupun matahari.. tetapi adalah masa yang berlalu dan tak akan kembali.. kelmarin yang luput menjadi secangkir kenangan.. yang ada hanyalah hari ini dan akan datang.. gunakan hari ini dengan sebaik mungkin kerana esok belum tentu milik kita.. sedangkan semalam telah pergi buat selama2nya..”

Sahabat fillah, apakah beza dahulu dan sekarang? Terpulanglah pada niat kita..dulu.., mungkin masa kecik2..everyone puasa sebab nak duit..ada juga yang puasa sebab takut tak dapat nak raya.. tapi bila dah besar, niat kita dah jadi matang sikit.. everyone nak rebut Mardhatillah.. fitrah manusia, selalu lalai bila dibuai persekitaran..

Sahabat fillah… refresh niat di permulaan amalan.. kita sering terfikir nak booking tiket awal2..tapi yang peliknya, jarang yang terfikir nak booking tiket untuk Syurga Allah.. fikirkan sahabat fillah, pilihlah 2 jalan dihadapanmu..menghargai Ramadhan dengan penuh penghayatan atau membiarkan ia berlalu tanpa sebarang perasaan..

Marilah sama-sama kita berdoa semoga kita dipilih oleh Allah untuk sampai kepenghujung Ramadhan kali ini dan mendapat tarbiyyah Ramadhan sehingga kita menjadi salah seorang dari hambaNya yang bertaqwa….

Aamiin…Aamiin Ya Rabbal ‘alamiin..

0 Komen tetamu yg baik :-):

Poskan Komentar