·٠•●♥ Sahabat fillah rahikumullah....jazakumullah khoir (✿◠‿◠) ♥●•٠·

.:: Aku Hanyalah Musafir ::.





Di jalan ini,
Aku melihat perwatakan manusia,
Aku terus berjalan,
Hakikatnya ramai yang dapat melihat dengan matanya,
Tapi,sedih,
Ramai yang buta mata hatinya,
Sehingga tak dapat melihat keindahan cipta-Nya,
Buta mata tak nampak dunia,
Buta mata hati tak nampak jalan ke akhirat,
Apakah manusia itu lupa akan janji-janji Allah?

Lakaran perjalanan ini,
Mencorakkan hitam putih kehidupan,
Persinggahan yang mempersona,
Melihat lautan manusia hanyut dengan keasyikan dunia yang menipu,
Hanyut hingga lupa pada pencipta-Nya,
Kadangkala,
Terasa ingin melarikan diri,
Meminggir di batasan nan sepi,
Mencari ruang muhasabah diri,
Mencari ketenangan yang abadi,
Aku terus berjalan,
Mencari-cari arah untuk perbaiki diri,
Menuju-Mu Ya Rabb.

Ya Allah,
Sujudku pada-Mu
Hamba-Mu yang serba lemah ni,
Mendambakan ampunan dan kasih sayang-Mu,
Ku harapkan rahmat-Mu
Ku harapkan syafaat-Mu,
Ku harapkan cinta- Mu yang tak pernah pudar,

Aku Cuma hamba Ilahi,
Selayaknya aku diuji,
Tidak sekali tidak aku lupa pada janji-Mu,
Aku meneruskan perjalanan musafir ini,
Mencari dan terus mencari sinar kasih-Mu
Semata-mata untuk mengejar redha-Mu,
Andai perjalanan ini tidak tersasar dari jalan yang Engkau tunjukkan,
Bimbinglah langkah ini Ya Allah,
Meniti perjalanan yang penuh bermakna,
Meniti jannah-Mu..

~Nuriah Hamsah~

1 Komen tetamu yg baik :-):

Unknown mengatakan...

Puisi yang indah, semoga aku bisa mendengar puisimu di syurga

Posting Komentar