·٠•●♥ Sahabat fillah rahikumullah....jazakumullah khoir (✿◠‿◠) ♥●•٠·

Mengapa Selalu Tangan??



Assalamualaikum wbt...entry kali ini nk share pasal tangan...mesti ramai tertanya2 ada apa dengan tangankan...apa2pun jom baca dulu, semoga bermanfaat...


Dalam al-Qur’an banyak sekali ALLAH menyandarkan tingkahlaku manusia kepada tangan. Antaranya adalah firman ALLAH:
“Dan apa jua yang menimpa kamu daripada sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan perbuatan tangan kamu dan ALLAH memaafkan sebahagian besar daripada dosa-dosa kamu.” (QS. Asy-Syura 42: 30)

Juga firmanNya: “Pada suatu hari Kamu tutup mulut mereka; tangan-tangan mereka bercakap kepada Kami (menceritakan kesalahan masing-masing) dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan.” (QS. Yassin 36 : 65)

Mengapa selalu tangan?? Para ulama’ tafsir menjelaskan bahawa tangan paling banyak melakukan dosa berbanding anggota badan yang lain. Ia mampu memukul, mengambil, mengundi, mengklik, mengshare dan sebagainya. Kaki sekadar bersaksi kerana ia hanya membawa tangan ke temapat berlakunya dosa.

Oleh itu, gunakanlah tanganmu sebetulnya mengikut kehendak ALLAH. Jangan sampai tangan itu menjadi pendakwa raya yang akan mendakwamu di mahkamah ALLAH kelak!!

Nantikan tiba saatnya,
Di mana mulut terkunci,
Tangan bicara dan kaki bersaksi...

Renung-renungkanlah...dan selamat beramal :)


~Nuriah Hamsah~

1 Komen tetamu yg baik :-):

lavender mengatakan...

SubhanAllah

Poskan Komentar