"Ya Allah kenapa engkau timpakan ujian ini terhadapku" aku tidak kuat ya  Allah dalam menghadapinya...itulah ungkapan yg sering diucapkan kepada  seorang hamba Allah yg lemah ini. Tetapi ingatlah bahawa setiap ujian yg  diturunkan kepada kita pasti ada hikmahnya..mungkin kekadang kita  merasakan yg kita sudah berbuat yg terbaik tetapi tetap diuji..Allah  akan menguji setiap hambanya yg beriman...
Setiap org menghadapi  ujian yg berbeza-beza mengikut tahap kemampuannya..." la yukallifullahu  nafsan illa wus'aha". itulah ayat yg dirakamkan Allah di dalam  Al-Quran. Tidak dikatakan beriman seseorang itu selagi dia tidak  diuji..Oleh itu, sbagai hamba Allah yg beriman mmg akan selalu  diuji..Ujian yg Allah turunkan kepada kita semua adalah satu peringatan  kpd kita supaya kembali semula mengingati Allah yang maha agong..Jangan  sesekali bermegah-megah, riak ataupun nampak alim di sisi manusia tetapi  hina di sisi Allah...nauzubillahi min zalik..ya Allah jauhkanlah aku  dari semua itu..tetapkanlah hatiku ini dengan keimanan yg teguh  terhadapmu.."Wahai tuhan yg membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati  kami pada agamamu dab ketaatan kepadamu.." Amin..
Di dalam al-Quran, ujian dan dugaan disebut oleh Allah sebagai  البلاء (bala’) serta الفتنة (fitnah). Menurut kamus المحيط (al-Muhit),  kedua-duanya berkongsi maksud yang sama. [Al-Muhit, Kaherah, Mesir.  http://lexicons.sakhr.com/intro/intro.aspx?fileurl=takdeem.asp]
Menjalani liku-liku hidup sebagai seorang manusia, kita tidak akan  dapat lari daripada diuji oleh Allah Azza wa Jalla. Ujian yang mendatang  selalunya menjadikan diri kita lebih tegar dan kuat. Masakan tidak.  Ujian mengajar seseorang untuk jadi lebih lasak dalam menggalas setiap  bebanan kehidupan.
Menurut Ibn Manzur dalam Lisanu al-‘Arb, bala’ itu adalah ujian yang  terdiri daripada yang baik juga yang buruk. Seperti mana yang  diberitakan pada surah al-Anbiyaa’ iaitu;
ونبلوكم بالشر والخير فتنة وإلينا ترجعون
Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan  dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan  dikembalikan. [Al-Anbiyaa’: 35]
Al-Hafiz Ibn Katsir dalam memberikan penerangan terhadap ayat ini  menyatakan bahawa Allah menguji hambanya dengan musibah pada satu waktu,  dan kemudian dengan nikmat pada waktu yang lain, untuk melihat siapa  yang bersyukur dan siapa yang kufur, siapa pula yang sabar, dan siapa  yang putus harap.
Dan al-Hafiz ada menukilkan kata-kata Ibnu ‘Abbas dalam menafsirkan  ayat ini, bahawa Allah menguji hambanya dengan kecelakaan dan  kesenangan, dengan kesihatan dan kesakitan, dengan kemewahan serta  kemiskinan, dengan perkara yang halal dan apa yang haram, dengan  ketaatan dan kemaksiatan, serta dengan hidayah dan kesesatan. [Tafsir  al-Quran al-‘Adzim, Ibn Katsir, Abu al-Fida’.
Ujian yang berbeza untuk mengukur keimanan
Berdasarkan tafsiran Ibnu ‘Abbas tersebut, dapat kita ketahui bahawa  pada setiap orang, berbeza tahap ujian yang dikenakan ke atasnya. Ini  adalah selari dengan ayat pada surah al-Baqarah apabila Allah  menyatakan;
لا يكلف الله نفسا إلا وسعها
Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya. 
( QS. Al-Baqarah: 286)
Dari ayat tersebut dapat kita ketahui bahawa ujian yang dikenakan  kepada setiap hamba, adalah  bersesuaian dengan apa yang mampu  ditanggungnya. Dan setiap orang pula berbeza tahap tanggungannya dan  penerimaan mereka terhadap ujian serta dugaan.
Ujian yang diberikan juga  adalah untuk mengukur tahap keimanan  seorang hamba. Ini telah dibuktikan secara jelas berdasarkan ayat 2-3  surah al’-Ankabut;
أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا وهم لا يفتنون. ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمن الكاذبين
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka  akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak  diuji (dengan sesuatu dugaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji  orang-orang yang terdahulu sebelum mereka, maka (dengan ujian yang  demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang  benar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya akan  orang-orang yang berdusta. 
(QS. al-Ankabut: 2-3)
Ganjaran menanti bagi yang diuji
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam menyifatan bahawa ujian yang  diberikan kepada kaum manusia adalah tanda kecintaan Allah kepada  mereka. Dan semakin besar dugaan yang diberikan oleh Allah kepada  manusia, menandakan besar juga pahala yang diperoleh. Ini sebagaimana  hadith yang datang dari Anas bin Malik, yang menyatakan Rasulullah  Sallallahu ‘Alahi Wassalam bersabda;
إن عظم الجزاء مع عظم البلاء ، وإن الله تعالى إذا أحب قوما ابتلاهم ، فمن رضي فله الرضا ، ومن سخط فله السخط
Sesungguhnya besarnya ganjaran itu dinilai pada besarnya bala’ yang  menimpa. Dan sesungguhnya Allah itu apabila mencintai sesuatu kaum, maka  akan mereka itu diberi dugaan. Oleh sebab itu barangsiapa yang redha –  dengan ujian yang menimpa, dia akan memperoleh keredhaan Allah dan  barangsiapa yang tidak maka padanya kemurkaan Allah. [Riwayat  al-Tirmidzi, al-Albani menyatakannya sebagai hasan dalam Sahih dan  Dha’if Sunan al-Tirmidzi.]
Jelas bahawa ujian yang diberikan adalah untuk menguji keimanan  seorang manusia. Jika dia beriman, maka dia akan menerimanya dengan  keredhaan. Dan padanya rahmat Allah Azza wa Jalla serta keredhaan-Nya.  Namun bagi manusia yang lalai serta tidak meredhai ujian yang diberikan  ke atasnya. Maka dia sekadar mendapat kemurkaan daripada Allah.
Hadith di atas termasuk dalam bab Sabar (الصبر) oleh Imam al-Nawawi  dalam karya beliau dalam bidang hadith; iaitu Riyadh al-Salihin. Di sini  dapat dijelaskan bahawa, bagi orang-orang yang beriman dengan Allah  Subhanahu Wa Ta’ala adalah bersabar dengan segala dugaan serta mehnah  yang diberikan oleh Allah kepadanya.
Jelas juga, daripada hadith tersebut bahawa semakin besar dugaan yang  diperoleh oleh seorang manusia, maka semakin besar ganjara pahala yang  akan dia dapati.
Dalam ayat ke-214 surah al-Baqarah, ada dinyatakan bahawa orang yang  diuji itu akan mendapat pertolongan daripada Allah serta akan diganjari  dengan syurga;
أم حسبتم أن تدخلوا الجنة ولما يأتكم مثل الذين خلوا من قبلكم مستهم البأساء والضراء وزلزلوا حتى يقول الرسول والذين آمنوا معه متى نصر الله ألا إن نصر الله قريب
Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu  akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan)  seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu sebelum  kamu? mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan  serangan penyakit, serta digoncangkan (dengan ancaman bahaya musuh),  sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada  bersamanya: “Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah  sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan  berpegang teguh kepada agama Allah). (QS. Al-Baqarah: 214)
Bentuk-bentuk ujian yang diberikan
Di dalam al-Quran, ada disebutkan ujian-ujian yang diberikan oleh Allah kepada kaum manusia hambanya. Antaranya adalah;
1. Dugaan yang diberikan kepada kaum Nabi Musa dan Harun adalah  dengan anak lembu, yang mana mereka jadikan sembahan. (al-A’raf: 148,  Thohaa: 90)
2. Unta betina sebagai ujian buat kaum Tsamud (al-Qamar: 27)
3. Bangunan-bangunan tinggi (yang mewah) buat kaum ‘Ad (al-Fajr: 7-8)
4. Dugaan yang diberikan ke atas pemilik kebun-kebun dari kalangan kaum Musyrik dengan kebakaran. (al-Qalam: 17)
5. Ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa serta buah-buahan. (al-Baqarah: 155)
6. Anak-anak serta harta benda sebagai dugaan. (al-Taghabun: 15)
7. Jihad sebagai ujian bagi orang yang beriman (al-‘Ankabut: 6)
8. Nikmat duniawi sebagai ujian buat para manusia. (al-Zumar: 49)
9. Kekayaan dan kemiskinan sebagai ujian. (al-Fajr: 15-16)
10. Kehidupan serta kematian sebagai ujian. (al-Mulk: 2)
2. Unta betina sebagai ujian buat kaum Tsamud (al-Qamar: 27)
3. Bangunan-bangunan tinggi (yang mewah) buat kaum ‘Ad (al-Fajr: 7-8)
4. Dugaan yang diberikan ke atas pemilik kebun-kebun dari kalangan kaum Musyrik dengan kebakaran. (al-Qalam: 17)
5. Ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa serta buah-buahan. (al-Baqarah: 155)
6. Anak-anak serta harta benda sebagai dugaan. (al-Taghabun: 15)
7. Jihad sebagai ujian bagi orang yang beriman (al-‘Ankabut: 6)
8. Nikmat duniawi sebagai ujian buat para manusia. (al-Zumar: 49)
9. Kekayaan dan kemiskinan sebagai ujian. (al-Fajr: 15-16)
10. Kehidupan serta kematian sebagai ujian. (al-Mulk: 2)
Nabi Allah juga diuji
Para Nabi juga diuji. Dan ujian yang dikenakan kepada para Nabi  adalah lebih berat berbanding manusia biasa. Hal ini adalah seperti yang  dinyatakan oleh Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam;
إن أشد الناس بلاء الانبياء ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم
“Sesungguhnya, manusia yang menerima  ujian yang paling berat adalah para Nabi, kemudian orang yang mengikuti  mereka, kemudian orang yang mengikuti mereka, dan kemudian orang yang  mengikuti mereka.” [al-Silsilah al-Sahihah, al-Albani]
1. Nabi Adam diuji dengan pohon yang terdapat dalam Syurga Allah. (al-Baqarah: 34)
2. Nabi Nuh menghadapi ujian dari anak yang tidak mahu taat kepada Allah. (Huud: 11)
3. Nabi Soleh menerima ujian melalui kaum Tsamud. (al-A’raf:73)
4. Nabi Ibrahim adalah antara Rasul Allah yang menerima banyak ujian, antaranya, penyembelihan anaknya Ismail. (as-Saffat: 102)
5. Nabi Luth diuji dengan kaumnya, (al-A’raf: 80)
6. Nabi Yusuf diuji dengan wanita (Yusuf: 23)
7. Nabi Musa diuji dengan Fira’un yang angkuh. (Thoha: 59-60)
8. Nabi Sulaiman diuji dengan kerajaan yang besar dan mewah. (Sad: 35)
9. Nabi Isa diuji dengan pengikut-pengikutnya. (al-Ma’idah: 112-113)
10. Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam juga Rasul yang dikenakan dengan banyak, antaranya diuji dengan bapa saudaranya, Abu Talib. (al-Qasas: 56)
2. Nabi Nuh menghadapi ujian dari anak yang tidak mahu taat kepada Allah. (Huud: 11)
3. Nabi Soleh menerima ujian melalui kaum Tsamud. (al-A’raf:73)
4. Nabi Ibrahim adalah antara Rasul Allah yang menerima banyak ujian, antaranya, penyembelihan anaknya Ismail. (as-Saffat: 102)
5. Nabi Luth diuji dengan kaumnya, (al-A’raf: 80)
6. Nabi Yusuf diuji dengan wanita (Yusuf: 23)
7. Nabi Musa diuji dengan Fira’un yang angkuh. (Thoha: 59-60)
8. Nabi Sulaiman diuji dengan kerajaan yang besar dan mewah. (Sad: 35)
9. Nabi Isa diuji dengan pengikut-pengikutnya. (al-Ma’idah: 112-113)
10. Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam juga Rasul yang dikenakan dengan banyak, antaranya diuji dengan bapa saudaranya, Abu Talib. (al-Qasas: 56)
Bala’ dalam konteks semasa
Mehnah dan tribulasi dalam konteks kehidupan hari ini dapat dilihat  di sekeliling kita. Bahawa setiap orang akan diuji dan tiada yang akan  terlepas daripada ujian Allah. Perkara yang ringan pada seorang, adalah  berat pada satu orang yang lain pula. Dan cara kita berinteraksi dengan  dugaan yang mendatang adalah manifestasi keimanan kita kepada Allah.  Pada kaca mata orang yang miskin, ujian buatnya adalah dengan  kemiskinan. Namun buat orang yang kaya pula, kekayaannya menjadi ujian  buat dirinya.
Manusia juga diuji dengan anak-anak. Ada orang yang mendapat anak  yang cacat, menjadi dugaan kepada mereka. Ada orang yang mendapat anak  yang tenggelam dalam jenayah. Juga menjadi ujian buat dirinya. Ada orang  pula mendapat anak yang baik serta bijak. Namun itu juga boleh jadi  dugaan buat dirinya.
Lain orang, lain kesusahan yang tertanggung.
Ada orang yang diberikan dengan kesakitan. Sebagai satu peringatan  samada dia ingat serta beriman kepada Allah atau tidak. Ada orang pula  diuji dengan kesihatan, yang mana jika dia lalai sewaktu sihatnya. Maka  itu akan jadi liabiliti padanya. Ada orang diuji dengan kehidupan. Ada  orang diuji dengan kematian yang terdekat.
Pendek kata, setiap orang akan, telah, atau mungkin sedang diuji.  Namun dengan cara yang berbeza, dengan perasaan yang berlainan. Inilah  kebijaksanaan Allah Azza wa Jalla yang menjadikan sesuatu pada takaran  yang tersendiri.
Sabar sebagai pelampung bagi orang yang beriman
Orang yang beriman, telah diperingatkan oleh Allah Azza wa Jalla  supaya bersabar dalam menghadapi masalah. Telah datang petunjuk buat  orang beriman apabila diuji;
يا أيها الذين آمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا واتقوا الله لعلكم تفلحون
Hai orang-orang yang beriman! Bersabarlah  kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersedia dan bertakwalah  kepada Allah, supaya kamu beruntung. [Ali Imran: 200]
Menurut al-Baghawi, al-Qurtubi menafsirkan arahan supaya bersabar itu  adalah merujuk kepada; bersabar di atas ketaatan kepada Allah.
Kesabaran mesti dijana dengan ketaatan sebagai dasar untuk  mengelakkan goyah iman serta berputus asa. Bahkan, kerana ketaatan  jugalah, manusia akan menjadi redha atas ujian yang berlaku.
Sabar itu juga adalah sunnah para Nabi dan Rasul. Ini jelas sebagaimana dikhabarkan oleh Allah;
وإسماعيل وإدريس وذا الكفل كل من الصابرين
Dan (demikianlah pula) Nabi-nabi Ismail dan Idris serta ZulKifli; semuanya adalah dari orang-orang yang sabar. [Al-Anbiya’: 85]
Rasulullah Sallahu ‘Alaihi Wasallam menyatakan bahawa Allah menyukai  orang yang bersabar. Ini adalah sebagaimana yang datang di dalam hadith  yang diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abbas;
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم للأشج أشج عبدالقيس إن فيك خصلتين يحبهما الله الحلم والأناة
Rasulullah Sallahu ‘Alaihi Wasallam  berkata kepada al-A-syaj Abdul Qays; “Sesungguhnya pada dirimu terdapat  dua perkara yang dicintai oleh Allah, iaitu kesabaran serta lemah  lembut.” [Riwayat Muslim]
Kaedah Bersabar
Rasulullah melalui satu hadith mengisyaratkan bersabar itu perlulah pada awal kejadian atau pada kejadian yang pertama.
الصبر عند الصدمة الأولى
Bersabar itu adalah pada pukulan yang pertama. [Riwayat Muslim]
Jika dilihat pada sudut logik akal, manusia ini diukur pada peringkat  yang awal. Peringkat pertama adalah yang paling penting dalam  menghadapi sesuatu hal. Seandainya dia tidak mampu bertahan pada ujian  yang awal. Nescaya, pada yang seterusnya dia mungkin saja rebah. Jadi,  di sini, bilamana dikenakan ujian, maka penting sekali untuk kita  membina ketahanan diri. Bukan atas faktor  ‘alah bisa tegal biasa’, akan  tetapi, apabila seorang manusia sudah mempunyai pengalaman pada yang  awal tentu sekali dia sudah mula bersedia dan menjadi lebih rasional  dalam menghadapi ujian lain yang sama takaran dengannya.
Kesimpulan
Maka bersabarlah. Bersabarlah dalam menghadapi dugaan dan ujian  daripada Allah dengan mencontohi sikap para Nabi. Dan ketahuilah, bahawa  untuk setiap ujian yang diberikan oleh Allah pasti aka nada perkara  yang lebih baik menanti.
Maka, jadikanlah, atsar dari ‘Umar al-Khattab ini sebagai panduan.
Umar berkata, “Alangkah baiknya mendapat separuh beban pada dua sisi  binatang tunggangan. Alangkah baiknya apa yang ada di antara beban dua  sisi itu, “iaitu, orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka  mengucapkan, ‘Sesungguhnya kami kepunyaan Allah, dan sesungguhnya kami  akan kembali kepada Nya.’ Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang  sempurna dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang  mendapat petunjuk.” (al-Baqarah: 156-157). Juga firman-Nya, “Jadikanlah  sabar dan shalat sebagai penolongmu. Sesungguhnya yang demikian itu  sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu.” (al-Baqarah: 45)   [Riwayat al-Bukhari,  http://opi.110mb.com/haditsweb/bukhari/b23_kitab_jenazah.htm]
Wajib untuk kita bersabar, dan selain itu, untuk bersyukur kepada  Allah Azza wa Jalla. Kerana orang yang diberikan musibah, atau ujian,  pasti akan mendapat ganjaran dari Allah Azza wa Jalla, sebagaimana  hadith yang datang pada awal tadi.
Dan bersabarlah! Kerana Allah bersama-sama orang yang sabar!
يا أيها الذين آمنوا استعينوا بالصبر والصلاة إن الله مع الصابرين
Wahai orang-orang yang beriman! Mintalah  pertolongan dengan sabar dan solat, sesungguhnya Allah bersama-sama  orang yang sabar. [al-Baqarah: 153]









 
 


 
 

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 


 
 

 




0 Komen tetamu yg baik :-):
Posting Komentar