·٠•●♥ Sahabat fillah rahikumullah....jazakumullah khoir (✿◠‿◠) ♥●•٠·

Keadilan ALLAH di antara yang Kaya & Miskin


 بسم الله الر حمن الرحيم

Assalamualaikum wbt...Syukur alhamdulillah, Allah masih memberi kesmpatan buat ana untuk mencoret lagi di sini...dh agak lama ana tidak menulis di blog ini, kesihtan yg tidak mengizinkan dgn tugasan yg banyak...nikmat sakit adalah ujian drNYA agar ana lebih menyukuri nikmat sihat...kesibukan memang tidak akan pernah berakhir...kitalah yg kena bijak memanagekan masa...

Muhasabah buat diri ini... 

Bila ditimpa sakit, kita harus sedar bahawa sakit yang kita alami ini datang dari Allah SWT “Tiada sesuatu pun bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu bergembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi menyombongkan diri.” (Al-Hadid:22-23)   

Hidup ini tidak lama..Bahkan kematian itu teman yang paling dekat dengan kita.. Sentiasa letakkan jiwa dan hati dalam taubat padaNya.. Berdoalah semoga kita terus istiqamah dalam perjuangan Islam.. Berdoalah semoga kita terus tsabat berada di jalan Allah.. Berdoalah semoga DIA menjemput kita dalam husnulkhatimah..insyaAllah, aamiinn...


Sebenarnya ana nak share tentang kaya dan miskin..ada sahabat ana tanya keadilan Allah dia antara yang kaya dengan miskin..



Sifat bijaksana Allah SWT sangat jelas terlihat ketika DIA berfirman:

“Dan Allah melebihkan sebahagian kamu atau sebahagian yang lain dalam rezeki.” (QS. An-Nahl: 71)

Setiap orang ada rezeki. Orang yang sakit, yang cacat dan orang yang ditimpa kesusahan pun semua memiliki rezeki masing-masing. Tidak dapat dinafikan bahawa harta, anak-anak dan isteri yang solehah, kecantikan, ketampanan, kehormatan dan keturunan itu semua adalah rezeki. Dan Allah SWT sebagaimana disebutkan dalam sebuah hadits ketentuan-ketentuanNYA lima puluh ribu tahun sebelum DIA menciptakan langit dan bumi.

Allah SWT Yang Maha Memiliki telah mengatur semuanya sesuai dengan keperluan hidup manusia secara sempurna. Dalam erti kata lain, bahawa Allah tidak memberi seseorang dengan mengambil bahagian atau rezeki manusia yang lain. Sebab jika teori demikian, maka andai kata keinginan seseorg hamba dipenuhi seratus %, pasti ada yang tidak memiliki apa-apa. Maka teori Allah adakalanya memberi seseorang hamba dengan sesuatu yang lain. Adakalanya Allah memberinya banyak benda, kerana hikmah yang tidak diketahui kecuali oleh DIA sendiri. Sedang hamba yang Allah uji dengan ujian yang dasyat juga dengan hikmah yang hanya DIA saja yang tahu.

Sebagaimana dikatakan sebahagian ahli tafsir, ketika Allah menciptakan Adam dan Hawa serta lahirlah keturunannya, Adam lalu mandapat anak keturunannya sebahagian mereka ada yang sakit (cacat), buta, pincangdan sebagainya. Adam bertanya, “Ya Rabb, kenapa Engkau ciptakan anak-anakku itu seperti ini dan tidak Engkau ciptakan anak-anakku itu seperti saudara-saudara mereka?” Allah menjawab, “Agar mereka menjadi nasihat bagi anak-anakmu yang sihat, wahai Adam.”

Jadi kehadiran orang-orang tidak sempurna atau cacat di sekitar kita ini adalah nasihat dan peringatan bagi yang sempurna (sihat). Kalau ditainjau, berapa ramai orang yang cacat? Berapakah jumlah orang yang sakit? Jumlah mereka sanagt sedikit jika dibandingkan yang sempurna, sebab kehadiran mereka adalah sebagai ujian bagi yang sihat dan sempurna...maka bersyukurlah dengan apa yg Allah kurniakan kepadamu..

Sebenarnya, asal penciptaan Allah adalah sempurna. Asal mula ciptaan Allah adalah tanpa cacat. Tapi Allah menjadikan kecacatan itu kerana ada hikmah yang tidak diketahui kecuali DIA dan agar menjadi nasihat bagi orang-orang yang sempurna dan sihat sehingga mereka mahu bersyukur menunaikan hak kewajipan kepada mereka orang-orang yang tidak sempurna.

Mari kita sama2 perhatikan firman Allah ini:
“Apakah mereka membagi-bagi rahmat Tuhanmu? Kami telah menentukan antara mereka penghidupan mereka dalam kehidupan dunia dan Kami telah meninggikan mereka sebahagian mereka atas sebahagian yang lain beberepa darjat, agar mereka dapat memanfaatkan sebahagian yang lain. Dan rahmat Tuhanmu lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan.” (QS. Az-Zukhruf: 32)

Sahabat fillah...

Boleh jadi lelaki yang kita nilai tampan, beristeri cantik, kaya, memiliki jawatan tinggi ini adalah yang nampak pada pandangan kita. Tapi hakikatnya kita tidak mengetahui sedikit pun tentang keadaan yang tersembunyi. Seringkali orang yang kita lihat bahagia, namun batinnya sebenarnya tersiksa. Betapa ramai lelaki yang tampan memiliki isteri yang cantik, tapi tidak ada keharmonian rumah tangga mereka. Di sisi lain, orang yang kita pandang serba kekurangan, miskin dan sengsara, boleh jadi sangat bahagia dalam hidupnya kerana mereka tidak memiliki persoalan besar seperti persoalan yang biasa dihadapi orang-orang kaya dan berpangkat.

Selain itu, apa yang harus kita fahami bahawa orang yang diberi kelebihan di dunia maka tentu juga akan mendapatkan pertanyaan dan beban yang lebih di akhirat. Orang yang kaya, pasti akan diminta segala pertanggungjawaban terkait dengan hartanya. Tapi orang miskin tentu lebih ringan pertanyaan Allah kepadanya. Orang yang buta, tidak akan mendapat pertanyaan tentang mata dan pandangannya. Orang yang bisu tidak akan ada pertanyaan tentang ucapan dan kata-kata. Dan seterusnya, begitulah keadilan Allah S.W.T...SubhanaAllah-Maha SuciMu Ya Allah...

Marilah kita sama2 muhasabah diri...tidak ada yang harus kita bangga di dunia ini kerana tidak ada satu pun yg kita miliki. Semuanya milik Allah...Jadilah orang yang sentiasa bersyukur dengan nikmat2NYA...

Adakah anda nampak perbezaan kubur orang kaya & kubur orang miskin?

Tiada perbezaan sama sahaja...

Jangan bangga pada status...

Jangan pandang hina pada orang miskin...

Kita semua sama disisi Allah S.W.T...

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)." (Q.S. Al-Hujurat 49: 13)

Wallahu 'aklam bissowaf...

 
 ·٠•●♥✿ Nurmujahiddah Solehah ✿♥●•٠

0 Komen tetamu yg baik :-):

Posting Komentar