·٠•●♥ Sahabat fillah rahikumullah....jazakumullah khoir (✿◠‿◠) ♥●•٠·

الله اكبر - Allah Maha Besar

Syukur Alhamdulillah, ana dpt update blog hari ini...dh bbrp hr blog tak terupdate....Kesibukan tugas harian, tidak mengizinkan ana utk menulis. walaupun kesibukan itu semakin bertindan, ana mencuri sedikit waktu utk mencoret sesuatu sbg renungan kita bersama....hr ini ana ingin berkongsi tentang kalimah Allahu Akbar!!!

Allah, tergetar hati saat menyebut-Nya. Sungguh indah nama dan susunan huruf-Nya. KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi. Dia hidup kekal lagi terus menerus menguruskan makhluk-Nya. Kekuasaan-Nya memelihara keduanya. sedangkan manusia, tidak  punya apa-apa di dunia  ini. Bahkan hidup sendiri adalah pinjaman dari-Nya. Jika dibebani beragam persoalan, manusia cenderung mengeluh, merasa tidak sanggup menagatasinya..

Allah tidak mengantuk dan tidak pernah tidur. sedangkan kita, apa yang kita rasakan jika tidak tidur? Kepala akan terasa pening, gelisah, emosi tidak stabil dan rasa tidak tenang. Dengan kuasa-Nya Allah memberikan rasa mengantuk dan kita boleh tidur untuk melepaskan kepanatan dan kelelahan, kemudian bangun kembali dengan fikiran yang segar untuk melakukan aktiviti seterusnya...SubhanaAllah...begitu nikmatnya tidur kpd manusia...

Bagaimanakah jika Allah menjadikan malam itu terus menerus atau siang itu terus menerus sampai hari kiamat? Sungguh fenomena alam yang terjadi menyedarkan kita betapa Allah mencintai kita. Dia menjadikan malam untuk kita beristirehat dan siang untuk kita mencari sebahagian dari kurnia-Nya.

Allah mengetahui segala sesuatu yang terjadi pada kita, sedangkan kita tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahui-Nya. Tidak jatuh sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering melainkan semua itu diketahui-Nya. 

“Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib; tidak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji-pun dalam kegelapan bumi, dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfudz)”. (QS. al-An’am: 59)

Sungguh Allah Maha Besar. Jikalau lautan menjadi tinta untuk menulis kalimat-kalimat Allah, sungguh habislah lautan itu sebelum habis ditulis kalimat-kalimat-Nya, meskipunDia datangkan tambahan sebanyak itu lagi. Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan lautan menjadi tinta, ditambahkan kepadanya tujuh laut lagi sesudah keringnya, nescaya tidak akan habis ditulis kalimah Allah itu...SubhanaAllah...

"Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan lautan (menjadi tinta), ditambahkan kepadanya tujuh lautan (lagi) setelah (kering)nya, nescaya tidak akan habis-habisnya ditulis kalimat-kalaimat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa, Maha Bijaksana." (QS. Luqman, 31: 27)

Wahai sahabat fillah....
Apakah yang kita seru ketika ditimpa kemudharatan atau musibah? Sedar atau pun tidak kita pasti akan menyeru Allah, memohon pertolongan-Nya. ini menunjukkan adanya fitrah dalam diri kita untuk kembali kepada-Nya, di mana jiwa ini telah bersaksi,

"Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi." (QS. Al-A'raaf,7: 172)

Namun sayangnya, sebahagian besar kita baru ingat pada-Nya saat ditimpa kesusahan saja. Setelah Allah memberikan pertolongan, kita kembali melupakan-Nya, bahkan menyekutukan-Nya dengan sesuatu. Sehingga Allah sentiasa menguji. Semua itu kerana Allah begitu mencintai kita, agar kita kembali kepada-Nya.

Sahabat fillah...dengan mengingati-Nya hati akan menjadi tenang. Bukankah Dia sentiasa dekat dgn org yang sentiasa mengingati-Nya? Kalu sudah bersama dgn-Nya, kesedihan akan menjadi keceriaan, kesulitan akn menjadi mudah, kehampaan akan berubah menjadi pengharapan. Semua terasa indah keana selalu mengharap keredhaan-Nya.

Oleh kerana itu, Allah menyuruh kita mengingati-Nya di mana pun kita berada. Tidak kira ketika berdiri, duduk dan ketika berbaring....yang penting disetiap apa yg kita lakukan sepanjang kehidupan kita...

Merenung kata SUBHANALLAH, Maha Suci Allah. Hanya Allah yang Maha Suci, sedangkan kita tak pernah luput dari kesalahan. Bukankah sebahagian masalah yang kita hadapi dalam hidup ini bersumber dari ketidak mampuan kita untuk memaafkan org laian? Dengan cinta-ya, Allah mengajar kita untuk memaafkan kesalahan org lain, agar hati kita menjadi lapang dan bersih. Pasti kita mengharapkan keampunan-Nya,kn? Sesungguhn-Nya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Merenung kata ALHAMDULILLAH, Segala Puji bg Allah. Sebahagian penyebab masalah yang kita hadapi dalam hidup ini kerana kita kurang bersyukur di atas limpahan nikmatbyang diberikan-Nya. padahal, jika kita bersyukur, Allah akan menambah nikmat-Nya kepada kita. Jika selalu melihat ke atas, kita merasa tak akan pernah rasa cukup, tapi bila kita melihat ke bawah, sedarlah betapa kita lebih beruntung dari mereka2, dan akan merasa lebih bersyukur di atas hidup ini.

Merenung kata ALLAHU AKBAR, Allah Maha Besar. Betapa menganggap dunia dan seluruh isinya ini kecil dalam penglihatan-Nya. Sedangkan kita?? Sebahagian besar dari kita sering membesar-besarkan masalah yang kecil. Bukankah penyakit yang menyerang seperti stress, gangguan jiwa dan stroke, diakibatkan suka memikirkan perkara-perkara yang remeh, terlalu kecil atau suka membesarkan masalah...

Merenung kata LAILAAHA ILLALLAH, Tidak ada Tuhan selain Allah, bahawa kita dan semua yang ada di dunia ini akan musnah dan rodsk binasa dan yang tetap kekal Dzat Allah yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan....Wallahu 'aklam bissowaf....

~Nurmujahiddah Solehah~



0 Komen tetamu yg baik :-):

Posting Komentar