·٠•●♥ Sahabat fillah rahikumullah....jazakumullah khoir (✿◠‿◠) ♥●•٠·

BICARA RINDUKU BUATMU (K. NIAH MAN)

 بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum wbt akk..izinkan Nur abadikan momen2 indah yg pernah kita lalui di blog ini..Berulang kali Nur renung bait-bait mesej pendek yang akak selalu kirimkan lewat sms. Walau hari berganti siang dan malam silih melabuh tirai, ungkapan mesej yang sama tetap Nur tatap seolah-olah baru sahaja menerimanya, walau cukup ringkas but so meaningful for me apatah lagi jika dikenangkan kembali tentang “dirimu”. Terasa bagai baru semalam gelak tawa dan tutur kata bergema di telinga, menceriakan suasana.…Cukup Nur hargai kehadiranmu walau keakraban sebenar hanya mula bercambah sesaat pertemuan pertama di LCCT. Sengaja Nur titipkan entry kali ni khusus buat dirimu, kasihnya adik buat seorang kakak, ikhlasnya hati untuk bersahabat apatah lagi bila dipertemukan dengan insan sebaik dirimu. Indah sungguh berukhwah andai semuanya kerana Allah, senang diungkap dengan basahan lidah namun sukar diterjemahkan kembali dalam perilaku harian jika diri berseorangan tanpa bantuan teman sefikrah.


Dia yang ku kenali, bukanlah sesiapa. Bukan niat mengagungkan kerana dia juga yang diciptakan, tetapi sebagai bukti mahalnya kasih dan cinta dalam persahabatan. Mata memandang sama tapi bagiku ada beza. Dia wanita biasa namun tak serupa. Walaupun bukan selalu bersama, mengutus perkhabaran melalui sms sudah menjadi biasa. Dalam tak sedar banyak perkara yang mula ku pelajari selama mengenal dirinya. Wajah yang tenang, bersifat keibuan, berperwatakan tegas tapi cukup baik hati membuatkan diriku terasa damai sekali. Terima kasih buat dirimu kerana sehingga saat ini diriku” masih lagi diberi kesempatan dan penghargaan untuk merasai kasih sayang dan memilikinya sebagai sahabat dan juga kakak sepertimu..


Nur akui, hasil nurkilan pena bukanlah tandingan bagi menceritakan kembali gugusan semalam yang telah berlalu bagai semanis madu. Pada 21 Oktober 2010 itulah pertemuan pertama kami di lapangan terbang LCCT…Akak datang menemuiku semata-mata ingin bertemu bertentang dua mata…SubhanaAllah, Nur menghargai pergorbananmu biapun hampir sejam setengah akk sesat, mengaharungi liku jalan ke LCCT yg pertama kali dijejakinya..Biarpun pertemuan hanya seketika cuma, tapi betapa besarnya hikmah sebuah pertemuan itu…Nur akui, persahabatan kita semakin akrab selepas pertemuan di LCCT…mungkin betul kata pepatah, ‘tak kenal maka tak cinta’… smg ikatan ukhuwah itu terus mekar dan kekal hingga ke jannahNya…


Apa lagi yang Nur harapkan darimu sebagai sahabat, melainkan agar dirimu sentiasa bahagia dan bersyukur atas kurniaanNya, walau jauh diri melangkah ingatlah diriku yang jauh dirantauan ini. Moga Allah memberkati kita dan memanjangkan jodoh pertemuan antara kita untuk bersahabat selamanya walau jarak dan masa menjadi pemisah. Ku kirimkan doa dari kejauhan agar dirimu diberi kekuatan hadapi apa jua rintangan, istiqamah dalam mengharungi mehnah kehidupan serta dijauhkan daripada sebarang ketidakinginan.. Biarlah Nur jauh di negeri orang, tapi masih bumi Tuhan. .


"Nikmat paling manis apabila ALLAH TAALA mentarbiyah kita dengan pelbagai ujian.. Namun tautan ukhuwah mampu berhadapan dengan sejuta kesulitan yang memberikan suntikan semangat perjuangan. Alirkan Halawatul Ukhuwah kesungguhan dalam perjuangan melalui RABITAH HATI.."


UKHUWAH........ Terlalu indah diungkapkan dan terlalu manis pabila dihiasi dengan kasih sayang kejujuran dan keikhlasan... Ukhuwah... Tidak semua manusia menghargai sebuah ukhuwah tersebut... kekadang..kerana sebuah ukhuwah,air mata sering menitis kerananya.. Ukhuwah... ukhuwah itu terlalu bererti buatku YA ALLAH...... Rahmatilah dan redhailah ukhuwah kami...


Akak.... Nur mengasihimu kerana ALLAH dan ku pinta kasihiku kerana ALLAH juga. …Moga indah ukhuwah kita bertemu dan berpisah kerana ALLAH TAALA RABBUL IZZATI YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG…..


Nur mengenalmu lewat JIWA,, bukan lewat MATA
Nur jadikan kamu SAUDARA lewat HATI,, bukan sekadar BASA-BASI
Nur tak tahu seperti apa Nur dalam pandanganmu,, selayak apa Nur dalam ukhuwahmu,,
tapi yang Nur tahu,,
meski dengan keTERBATASan dan berbalut keKEKURANGAN
Nur menulis NAMAmu di HATIku
Sejak awal
kita dalam balutan ISLAM UHIBBUKIFILLAH...


Andai saja akak tahu,,
Engkaulah sahabat jiwaku,, meski raga tiada pernah bersua dan jarak terbentang di antara kita,,
Engkaulah saudaraku, ,walau darah kita tak sama dan terlahir dari rahim yang berbeza,,
Tiada terlewat namamu dalam lirih doaku,,
Tiada terungkap besarnya kasih ini padamu,,


Sahabat dan juga kakakku… MAAFkan Nur,,
Moga keceriaan kan slalu menghias wajah indahmu dan ketenangan sentiasa menyelimuti jiwamu.,,


Akak, cinta dan kasih sayang ini kerana-Nya,,
Smoga Allah pertemukan kita dalam indah mihrab-Nya dan memberi kita naungan manakala kelak tak ada naungan selain naungan-Nya,, AMEEN… 

Jalinan ukhuwahmu membuatkan Nur teringat pada bait-bait ayat ini.


"Duhai wanita, jagalah pandanganmu dan tundukkanlah hatimu dengan rasa keimanan yang teguh kepada Allah swt. Janganlah kau menyalahkan takdir atas perkara yang kau tidak sukai namun sebaliknya bersangka baiklah pada Tuhan sekalian alam. Mungkin apa yang disukai olehmu tidak menjanjikan kebaikan padamu dan mungkin yang kau tidak sukai itulah yang menjadi perkara terbaik bagimu."


Dua dunia yang berbeza diikat dengan satu kata, UKHUWAH atau persaudaraan Islam. Ada mulanya dan tiada penghujungnya, seperti seutas tasbih yang diikat kerana kasih sayang dan diratib demi mencapai redhaNya. Itulah kata-kata azimat yang akan ku pegang selamanya. Ukhuwah yang didasari kerana Allah s.w.t akan menjadi suatu ukuran terbaik dalam perhubungan. Maka aku berharap persaudaraan sesama Islam akan terus mekar tanpa henti. Hal ini sangat bersesuaian dengan penjelasan nabi junjungan kita Nabi Muhammad saw iaitu :


"Di sekeliling Arsy terdapat mimbar-mimbar dari cahaya yang ditempati oleh suatu kaum yang berpakaian dan berwajah (cemerlang) pula. Mereka bukanlah para nabi atau syuhada, tetapi nabi dan syuhada merasa iri terhadap mereka."


Para sahabat berkata, "Wahai Rasulullah, beritahukanlah kepada kami tentang mereka." Baginda menjawab, "Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai, bersahabat, dan saling mengunjungi kerana Allah swt." (HR Nasa'i dari Abu Hurairah Radiallahu 'anhu)


Marilah kita sama2 lunakkan hati, tenangkan perasaan...Lihatlah ke seluruh penjuru alam. Di mana saja mata menjurus di sana ada keagungan Tuhan..Dongakkan kepala kelangit biru, tundukkan wajah ke bumi yg hijau. Saksikan kilauan mentari, percikan cahaya bulan dan bintang. Langit yg bersaksikannya tidak bertiang, gunung-ganang tidak berpancang..Usah kita terlena di buai keindahan, sesungguhnya pada segalanya itu terkandung pengajaran..


"Dan apa sahaja nikmat yang ada padamu dari Allah datangNya, dan bila kamu ditimpa kemudharatan maka hanya padaNyalah kamu meminta pertolongan." (An-Nahl: 53)


Semg kita sentiasa dibimbingNya dalam mujahaddah menjadi org yg terbaik...oleh itu akk sayang, marilah kita sama2 muhasabah diri...kembali diri...smg kita tergolong di kalangan wanita yang solehah...ameen...


Dengan itu walaupun kita sudah semakin jauh mengorak langkah menuju destinasi berlainan, Nur akan tetap menganggap dirimu sebagai sahabat terbaikku.


Akhir kata, andai kita bertemu lagi, janganlah kau kenang perkara yang tidak baik tentang Nur tetapi kenanglah perkara yang indah tentang kita. Apabila kita mulakan hidup baru, itu tidak bermakna memori lama akan terhapus tetapi ianya akan menjadi sebahagian kehidupan kita yang hakiki. Hakikat sebuah pertemuan yang manis dan akan kekal begitu.


Terima kasih Ya Allah kerana menemukan aku dengan sahabat dan juga kakakku yg teristimewa ini.....sayang akak kerana Allah semata-mata...



~Nurmujahiddah Solehah~

0 Komen tetamu yg baik :-):

Posting Komentar