·٠•●♥ Sahabat fillah rahikumullah....jazakumullah khoir (✿◠‿◠) ♥●•٠·

Maafkanlah!

      "Minta maaf" tak menjadikan kita "HINA"
       "Memberi maaf' tak menjadikan kita "BANGGA"
tp, "Saling memaafkan" yg membuat kita "MULIA"

  Bukan ku pinta lahir ke dunia, tidak kuduga cacat begini...” (petikan dari lagu-nyanyian Saleem)..Lahirnya manusia ke dunia ini bukanlah atas kehendak manusia sndiri melainkan ketetapan Allah jua..Allahlah yang memilih kita untuk lahir ke dunia ini..dalam berjuta sperma hanya satu yang terpilih...ada kata-kata seorang arifbillah “ia lahir ke dunia ini pun tak pernah kita pinta”...maksdunya adalah kehendak dan ketentuan Allahlah yang menjadikan kita terpacak di dunia ini. Bukanlah atas kudrat kita semata melainkan takdir yang telah ditetapkan oleh DIA. Zahirnya kita lahir dari perut seorang ibu, namun hakikatnya Allah jua yang menjadikannya begitu. Andai bukan kita yang terpilih untuk lahir, sudah pasti ada insan lain yang menggantikan kita..

         Kerana kecacatanlah maka disuruh kita mencari kesempurnaan agar apabila kita kembali kita tidaklah cacat lagi. Kehendak dan ketentuan Allahlah yang menjadikan kita terpacak di dunia ini, maka sempurnakanlah tanggungjawab kita, jangan ada terlintas difikiran kita bersikap putus asa menuju matlamat kita menjadi insan yang sempurna terutama sempurna di mata Allah. Jangan dinafikan kelahiran kita dari perut ibu kerana itulah tempat yang terbaik disisi Allah. Jangan kita berfikiran jika tidak ada, aku maka akan ada orang yang lain akan melakukan kerana takut nanti dimurkai oelh tuan yang menjadikannya kerana bersifat malas untuk menerima tanggungjwab yang diberi...

          Lebih dari seperempat abad sudah ana menjalani hidup ini. Suka duka silih berganti menemani. Namun terkadang masih ada tanda tanya di hati, "Mengapa masih ada orang yang boleh berlaku tidak berperikemanusiaan terhadap orang lain?? Bagaimana kalau dia yang diperlakukan sedemikian?

        Ketika itu ana masih di bangku sekolah rendah lagi, ana sering diejek dengan teman-teman sekolah. Bila diingatkan memang terasa sangat sakit dan sedih sangat ketika itu. Maklumlah, ana masih budak hingusan, tidak mengerti akan erti kehidupan. Ketika menginjak kaki ke sekolah menengah, teman-teman sekolah juga sering mengejek ana. sehinggakan ana ingin mengambil keputusan untuk berhenti sekolah. Ibulah yang memujuk ana untuk kuat hadapi semua ini...Terima kasih ibu...

           Ana merupakan seorang yang pendiam di kelas. Ana lebih suka menyendiri.Entah mengapa seorang teman sekelas ana ni, suka mencari-cari kekurangan ana. Suatu hari, ketika mata pelajaran kosong kerana cikgunya tidak datang, kawan ana tiba-tiba berdiri di hadapan kelas sambil memalukan ana. Hanya Allah saja yang tahu perasaan ana ketika itu, sedih, sebak dan sakit yang teramat. Hanya air mata yang mampu menemani. Kerana fizikal ana yang kurang sempurna menjadi ejekan. Ana juga punya hati dan perasaan dan bukan pintaku lahirnya seperti ini...semuanya adalah ketentuanNya..dan ana redha....Astaghfirullah...ana sedih sekali diperlakukan seperti itu. ....Ana hanya mampu diam dan berusaha tidak memperdulikannya. Sementara dia terus mentertawakan ana di hadapan teman-teman yang lain.
          
        Cerita sedih ana tak hanya sampai di situ. Namun jika dikenang-kenang satu-satu hanya menimbulkan luka yang perih di hati. Jika luka-luka itu dibiarkan terus terbuka, barangkali boleh menimbulkan penyakit, sehingga membuat kesengsaraan bagi diri ana. Bersama berjalannya waktu, akhirnya ana beroleh satu kesimpulan, betapa menyenangkan jika semua luka itu diubati dengan memaafkan kesalahan orang lain, bukan melahirkan dendam yang menyebabkan semakin mendalam.

         Luka itu jadi semangat peringatan bagi ana. Jika ana merasakan sakit manakala diperlakukan demikian, tentunya ana tak akan sanggup untuk menyakiti orang lain. Maka lahirlah nasihat diri di bawah ini...

         Apakah jika kau dihina, dicaci maki, ataupun diremehkan orang, engkau akan membalasnya balik? Jika demikian, apa bezanya kau dengannya? Bukankah jika dibalas  sama ertinya kau membuang waktumu dengan percuma, kerana itu maafkanlah!

          "Dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan." (QS. Ali-Imran 3: 134)

          Cukuplah Allah yang menilai siapa kita. Pujian atau hinaan orang tak akan merubah sedikit pun diri kita di hadapanNya. Hanya Allahlah yang berhak memuliakan atau menghinakan seseorang....wallahu 'aklam bissowaf...


BUKAN KU PINTA LAHIR KE DUNIA


Senyumku tak seghairah
gerak gaya tidak selincah
mataku tak seayu
kicau burung pun tak semerdu
namunku punya hati
juga gayaku perasaan
hidupku yg begini
kadar waktu di izinTuhan
tidakku pinta lahir kedunia
tidakku duga cacat begini
bukanku minta kasih dan sayang
bukan ku rayu bantu simpati
maafkan wahai teman
kumenumpang disudut dunia
mencari ketenangan
sampai masa ku pergi jua............. 


~Nurmujahiddah Solehah~

0 Komen tetamu yg baik :-):

Posting Komentar